Syftet med föreningen är att värna och främja kännedomen om ukrainsk kultur, traditioner och öka samverkan mellan Finland och Ukraina och deras folk. Föreningen distribuerar hjälp till det krigsdrabbade Ukraina och hjälper ukrainare som har kommit till Finland efter att anfallskriget började i februari 2022. Föreningens värdegrund utgår från en människosyn där människans värde är okränkbart i enlighet med FN:s deklaration för mänskliga rättigheter.

Här är exempel på vad som redan har gjorts

Hjälpsändningar

• Sänt bussar fyllda med förnödenheter till Ukraina och på samma gång hämtat flyktingar från gränsen till Ukraina.
  • Ukrainarna som kommit med våra bussar till Österbotten har fått hjälp med inkvartering.
  • Sänt 97 leveranser.
  • Donerat 65 bilar och 4 ambulanser.
  • Donerat skyddsvästar, walkie talkies, kamoflagenät, tryckförband, förstahjälputrusting, medicin, drönare, skyddsutrustning och kläder till armén
  • Sänt över 300 ton förnödenheter till Ukraina, såsom generatorer, sjukhusutrustning, mat, blöjor, hygienartiklar, medicin, sovsäckar m.m.

Integration

• Öppnat Vänskapscafé i Vörå. Det fungerar som mötesplats för ukrainare och finländare och som insamlingsplats för hjälpsändningar. Caféet är också ett ”gratisloppis” för nyanlända ukrainare i Österbotten.
  • Hjälpt Ukrainare att hitta arbete.
  • Ordnat många studiebesök.
  • Ordnat utflykter och läger.
  • Ordnat besök hos Historiska föreningen vid Furirbostället i Oravais.
  • Skapat Facebook-sidan Tillsammans för Ukraina och Kalyna-föreningens websidor
  • Hjälpt Ukrainare ta Hygienpass
  • Deltagit i rekryteringsmässan ”Kom hit” i Jakobstad
  • Öppnat Kalyna Center i Rewell, Vasa

Kultur

• ”Visa att du bryr dig” happening i Rewell Center i Vasa med Flashmob i samarbete med Vasa Sinfonietta och Yle.
  • Många konsertbesök i Vasa till Vasa stadsorkesters och Vasa Symfoniettas konserter .
  • Ordnat många evenemang i Vänskapscaféet i Vörå och Kalyna Center i vasa ,
  • Första maj-evenemang vid torget i Vasa.
  • Firat Ukrainas nationaldag med stor fest, se filmen online

Kalyna på Facebook